بلاگ

بازدید: 763

جلوگیری از سرقت و کپی محتوای ویدیویی

سرقت یا کپی محتوای ویدیویی چیست؟

به عمل دزدیدن محتوای منتشر شده شخص یا شرکت دیگری، به ویژه از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سرقت یا کپی محتوا می‌گویند. فرقی نمی‌کند که شخص سرقت‌کننده در محتوای به سرقت‌رفته تخصص داشته باشد یا نه، در هر صورت استفاده از آن محتوا در پلتفرم‌های مختلف و بدون ذکر منبع، سرقت یا کپی به شمار می‌رود.

برخی افراد و شرکت‌های سودجو، برای منافع شخصی خود مانند ایجاد ترافیک و کسب درآمد با تولید محتوای ویدیویی، زحمتی برای تولید محتوای جدید به خود نمی‌دهند و از ساده‌ترین راه ممکن یعنی کپی حجم بالایی از محتوای ویدیویی بدون اجازه از صاحبان ویدیو، استفاده می‌کنند. ایجاد محتوای باکیفیت کار سخت و پرهزینه‌ای است و از سوی دیگر، سرقت محتوا بسیار آسان است. با توجه به این، بسیاری از افراد از آنچه دیگران ساخته‌اند کپی می‌کنند و از آن به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند. از نظر اخلاقی و قانونی این عمل نادرست است، اما در همه جا و همیشه اتفاق می‌افتد، به همین دلیل بهتر است از سرقت یا کپی ویدیوهای خود جلوگیری کنید.

کپی شدن محتوای ویدیویی چه عواقبی دارد؟

تصور کنید زمان و هزینه‌ی زیادی را برای تولید یک محتوای ویدیویی به‌کار می‌گیرید. روزهای زیادی درگیر ساخت یک ویدیو می‌شوید تا از طریق آن به چشم‌اندازهای خود دست پیدا کنید. حال بعد از انتشار محتوای ویدیویی در ویدیوبلاگ خود، آن را در صفحات افراد دیگری نیز می‌بینید و شاهد کسب درآمد و افزایش مخاطبان آن‌ها از طریق محتوای ویدیویی خود می‌شوید. احتمالا پس از همچین مواردی احساس بسیار بدی پیدا خواهید کرد، اما ماجرا به همین ختم نمی‌شود. کپی شدن محتوای ویدیویی، عواقب سنگینی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

افت در رتبه‌بندی محتوا

این احتمال وجود دارد که وب‌سایتی که متن شما را کپی کرده در SERP یا نتایج جستجو، بالاتر ظاهر شود و وب‌سایت شما افت رتبه را تجربه کند. اگر آن وب‌سایت به اهمیت ویدیو برای سئو و نحوه بهینه سازی آن توجه کرده باشد، به خوبی مورد استقبال موتورهای جستجو قرار می‌گیرد، در نتیجه رتبه سایت شما پایین و پایین‌تر خواهد رفت. موضوع این است که موتورهای جستجو نمی‌توانند فورا منبع اصلی را شناسایی کنند، به همین دلیل ممکن است چندین نتیجه را که محتوای مشابهی دارند در اختیار جستجوگران قرار دهند.

از دست دادن ترافیک

هنگامی که محتوای ویدیویی شما در جای دیگری هم وجود دارد، ممکن است بخشی از بازدیدکنندگان‌ به وب‌سایت آن‌ها بروند، در نتیجه، CTR وب‌سایت اصلی و حجم ترافیک کاهش پیدا می‌کند.

کاهش وفاداری و اعتماد مخاطب

برخی از بازدیدکنندگان ممکن است تصور کنند که شما محتوا را دزدیده‌اید، نه برعکس؛ به خصوص اگر سایت شما کمتر محبوب باشد، ناشناخته‌تر باشد یا قدمت زیادی نداشته باشد. به‌طور کلی اگر از سرقت و کپی محتوای ویدیویی خود جلوگیری نکنید، منحصربه‌فرد بودن و خاص بودن خود را نزد مخاطبان از دست خواهید داد و در نتیجه وفاداری و اعتماد آن‌ها کاهش می‌یابد.

افزایش هزینه برای به‌روز کردن محتوا

اگر نتوانید ثابت کنید که محتوای شما دزدیده شده است، احتمالاً باید ویدیوهای خود را به‌روز کنید. این کار منجر به صرف هزینه‌های اضافی برای خدمات حرفه‌ای و اتلاف وقت زیادی می‌شود و باید دوباره برای ساخت یک ویدیو هزینه اضافی بپردازید.

تحریم موتورهای جستجو

بله، این بسیار ناخوشایند است. گاهی اوقات وب‌سایت‌هایی که محتوای اصلی را تولید می‌کنند تحت فیلتر موتورهای جستجو قرار میگیرند درحالی که سایت‌های کپی شده بدون مجازات باقی می‌مانند! اگر موتورهای جستجو به اشتباه منبع اصلی محتوا را تشخیص دهند، ممکن است این اتفاق بیفتد.

روش‌های جلوگیری از سرقت و کپی محتوای ویدیویی

بهتر است قبل از انتشار محتوای ویدیویی خود، مراقب سرقت و کپی آن باشید تا با عواقب آن رو‌به‌رو نشوید. سوال این‌جاست که چگونه از سرقت و کپی محتوای ویدیویی جلوگیری کنیم؟ راه‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱.استفاده از واترمارک

استفاده از واترمارک یا شناسه مالک، محبوب‌ترین و رایج‌ترین گزینه برای جلوگیری از سرقت و کپی محتوای ویدیویی است. واترمارک نشان می‌دهد که حق کپی رایت ویدیوهای شما محفوظ است و حذف آن نیز برای سارقان چالش برانگیز است، به همین دلیل بیشتر سرقت‌کنندگان بلافاصله پس از تماشای واترمارک علاقه خود را به کپی محتوا ازدست می‌دهند. واترمارک علاوه بر جلوگیری از سرقت ویدیو، به افزایش آگاهی از برند با ویدیو نیز کمک می‌کند.

۲.حضور افراد یا المان‌های برند در ویدیو

هنگامی که تصویر اعضای تیم برند، صاحب ویدیوبلاگ یا هر المان دیگری که مخصوص برند است در ویدیو وجود داشته باشد، هیچ کس نمی‌تواند آن را کپی کند. شما مجبور نیستید که حتما در ویدیوها حضور داشته باشید، اما حضور تصاویری از افراد یا المان‌های مشخص به عنوان نماد برند شما آن را شخصی‌سازی می‌کند.

 ۳.نماد حق کپی‌رایت

این گزینه برای روش‌های فعال محافظت در برابر سرقت محتوا اعمال نمی‌شود، اما مسئولیت سرقت محتوایی که دارای این نماد است را یادآوری می‌کند. نماد حق کپی‌رایت یک هشدار برای کاربران است و به آن‌ها نشان می‌دهد که این از محتوا محافظت می‌شود و کپی کردن آن تخلف است.

۴.استفاده از سیستم مدیریت محتوای ویدیویی امن

استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای ویدیویی امن، مهم‌ترین روش برای جلوگیری از سرقت و کپی ویدیو است. هرچقدر هم برای جلوگیری از سرقت ویدیوهای خود تلاش کنید، اگر آن را در بستری امن و مطمئن منتشر نکنید، محتوای شما دزدیده خواهد شد. یک سیستم مدیریت محتوای ویدیویی امن، با فراهم کردن امکانات زیر از سرقت ویدیوهای شما جلوگیری می‌کند:

  •         کنترل و اعمال محدودیت دسترسی به محتوای ویدیویی خاص
  •         رمزگذاری محتوای ویدیویی برای جلوگیری از دانلود غیرقانونی
  •         امکان درج تصویر به‌شکل ثابت یا متحرک در هر نقطه‌ از محتوای ویدیویی
  •         استفاده از پخش‌کننده‌ای که لینک دانلود ویدیو را هم از دید کاربران و هم از پلاگین‌ها پنهان کند.

 

امن‌ترین سیستم مدیریت محتوای ویدیویی چیست؟

همانطور که گفتیم یک سیستم مدیریت محتوای ویدیویی باید با رمزگذاری محتوا، پنهان کردن لینک دانلود، امکان درج واترمارک و اعمال محدودیت دسترسی به ویدیوها، از سرقت و کپی صاحبان ویدیوبلاگ جلوگیری کند. یکی از بهترین و امن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای ویدیویی که از دانلود غیرقانونی ویدیوها جلوگیری می‌کند، ویدئوکلیک نام دارد. ویدئوکلیک علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، امکان قیمت‌گذاری هر ویدیو و فروش مستقیم آن را نیز فراهم می‌کند تا اگر قصد دارید فقط مشتریان به ویدیوهای خاص دسترسی داشته باشند، به خواسته خود برسید. ویدئوکلیک امکان برگزاری ویدیوی زنده را برای مخاطبان دارای اشتراک نیز فراهم می‌کند که بتوانید با دریافت هزینه‌ای مشخص برای مخاطبان دارای اشتراک یا دانش‌جویان خود لایو برگزار کنید. اگر مانند بسیاری از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی، نگران هک شدن ویدیوبلاگ خود هستید، ویدئوکلیک با امکان اعمال محدودیت‌ها و رمزگذاری محتوای شما، از دانلود غیرقانونی آن جلوگیری می‌کند.

هنگام مشاهده سرقت و کپی محتوای خود چه کنیم؟

اگر با وجود تمام اقداماتی که برای ایمن‌سازی ویدیوهای خود انجام دادید، سارقان همچنان موفق به سرقت محتوای شما شده‌اند، بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع با آن‌ها تماس بگیرید. به سارقان بگویید که شواهد دزدی دارید تا آن‌ها هرچه سریع‌تر محتوای شما را حذف کنند. اگر سارقان همچنان پاسخی به تهدیدهایتان ندادند، با تیم پشتیبانی موتور جستجوی خود تماس بگیرید و مدارک خود را ارائه دهید. آخرین گزینه برای استفاده، جمع آوری مدارک مربوط به کپی و انجام اقدامات قانونی است.

سخن پایانی

شما نمی‌توانید به طور کامل از محتوای خود در برابر کپی شدن محافظت کنید، اما این بدان معنا نیست که تلاش کردن فایده‌ای ندارد. استفاده از روش‌های ذکر شده و انتشار ویدیوها در یک فضای مطمئن و امن، می‌تواند تا 99 درصد از سرقت و کپی ویدیوهایتان جلوگیری کند. قبل از انتشار ویدیوهای خود، درباره پلتفرم موردنظر خود تحقیق کنید و ویژگی‌های امن‌ترین سیستم مدیریت محتوای ویدیویی که ذکر کردیم را در نظر بگیرید.

image

ارسال شده توسط: مدیریت

  • برچسب ها:

  • محتوای ویدئویی، ویدئوبلاگ، سرقت محتوا

بیان دیدگاه

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

ارسال دیدگاه